dilluns, de març 30, 2009

Espai Europeu d'Educació Superior AKA Pla Bolonya


Encara sé poc sobre el tema, però més que abans i suficient per a tenir una opinió.
Com tots els temes polèmics, on no hi han blancs ni negres, a la xarxa et trobes milers de documents sobre el Pla Bolonya. Hi han blocaires a favor, com el Tanhaüser, i blocaires en contra, com l'Albert Lloreta (http://prodigis.blogspot.com/).

Davant de l'allau de documents amb informacions totalment contradictòries, vaig decidir cercar gent que realment conegues el tema per a informar-me. Un cop descartat el meu entorn, molts estudiants (molts diuen que és una merda, però pocs saben justificar-ho) i els media (tots diuen que és culpa dels antisistema); vaig preguntar als blocaires.

Abans de tot, agraïr a,

La Rita (http://lamevaillaroja.blogspot.com/) la seva voluntad informativa

L'Albert Lloreta (http://prodigis.blogspot.com/) enviar-me un mail amb informació, en resposta al meu comentari al bloc de la Rita. Gràcies a ell he descobert www.bolonya.org (web informativa però posicionada en contra del Pla) i a un estudiant que sí sap justificar el seu rebuig a Bolonya.

El Tanhäuser ( http://forsialtro.blogspot.com/ ) per a posicionar-se a favor i crear un educatiu debat als seus comentaris.

Després de totes les informacions llegides em posiciono a favor del Pla Bolonya. Si bé és cert que té coses negatives que s'han de corregir i controlar, té punts molt positius. Això sí, l'èxit del Pla depén de com s'apliqui. Per punts,

1. UNIVERSITAT COM A CENTRE DE FLUX CULTURAL O COM A FORMACIÓ DE PROFESSIONALS. Si bé als seus origens la universitat era un centre que afavoria la investigació, el desenvolupament i l'intercanvi d'idees; actualment és més un centre de formació de professionals. La majoria d'universitaris estan allà perquè després el títol els hi permetrà optar a places de treball millor remunerades. Davant d'aquesta situació, la universitat ha de preocupar-se del seu marketing i adaptar-se als canvis socials i laborals. Jo sóc enginyer industrial intensificat en gestió. Quan he sortit de la Escola d'Enginyers i he entrat al mercat laboral m'he sentit un autèntic inútil. 5 anys de formació que no té res a veure amb el que treballava i sol podia aplicar conceptes que he aprés per sobreviure a la carrera: autodidacta, cercar tu la informació, etc. Per tant vec positiu que l'empresa també participi a la formació, que es promoguin fins a un any de pràctiques a empresa i que s'intenti que al final de la formació universitària, els estudiants no ho tinguin tot per aprendre.

2. GRUPS REDUÏTS O MASSIFICACIÓ A LES AULES. Vec positiu que el grup d'estudi sigui més reduït enlloc d'estar a classe amb 40 persones més. Ara bé, si el nivell del professorat segueix sent el d'ara, on la majoria van a classe, vomiten la lliçó i tornen a les seves tasques d'investigació, tampoc servirà gaire el Pla Bolonya.

3. LES PRÀCTIQUES A EMPRESES PODEN GENERAR UNA EXPLOTACIÓ. Penso que sí. Ara mateix les pràctiques, mal pagades, tenen que estar vinculades a temes de la llicenciatura/diplomatura. Amb el Pla Bolonya aquesta limitació es fa més difusa. Si ara les pràctiques ja són un tema que s'hauria de millorar, ja que moltes empreses les utilitzen per a assignar tasques administratives o al contrari, de molta responsabilitat, a persones que cobren 600 euros al mes, amb el Pla Bolonya encara s'agreuja més aquest fet.

4. EL PLA BOLONYA ENCAREIX L'ESTUDI. En principi sí, perquè augmenten el nombre de crèdits de les assignatures. No estic d'acord amb que et cobrin les hores que es suposa que has d'invertir en treball individual. Per què tinc que pagar aquelles hores que es suposa haig de dedicar estudiant jo sol a casa?!

5. EL PLA BOLONYA SOL ÉS PER RICS, JA QUE SI VOLS UNA TITULACIÓ SUPERIOR HAS DE CURSAR UN MASTER. No hi estic d'acord. Trobo molt positiu que el Pla Bolonya et fagi estudiar una base comuna i que si després vols cursar l'equivalent a una llicenciatura hagis de fer un master. Per què? Doncs perquè quan has vist la base, descobreixes en què et vols especialitzar. Quan jo vaig entrar a Enginyeria Industrial no sabia quina intensificació fer, ho vaig descobrir a tercer. Respecte als PREUS...a veure, si el master és a preu públic i costat aproximadament 1500/1800 euros cada any, no és més car que el que jo pagava quan feia enginyeria (dues matrícules anuals de 700 euros...més € si repetia alguna assignatura...)

6. NO PODREM TREBALLAR MENTRES ESTUDIEM PERQUÈ EL PLA BOLONYA NECESSITA UNA DEDICACIÓ D'ESTUDI DE 8 H/DIA. No hi estic d'acord, malgrat que és parcialment cert. És cert que entre treballs en grup, classes presencials obligatòries i pràctiques, estudiar amb el nou Pla necessitarà una dedicació més professional i que complicarà el poder treballar al mateix temps. Això serà especialment cruel a carreres que permetien estudiar i treballar al mateix temps (biologia, econòmiques, etc.). Ara bé, a enginyeria industrial no recordo molta gent que treballes, i qui ho feia tenia feines de 4 hores. Poca gent tenia treballs de jornada intensiva, 8 hores, etc. I qui ho tenia no acabava la carrera en 5 anys, a menys que fos un autèntic crack. Per tant, el nou pla no canvia tant les coses. Bé, sí. Recordo que a industrials hi havien autèntics cracks que no treballaven durant el curs, estudiaven al gener/juny i aprovaven examens amb bona nota. Ara això es complica i crec que l'assoliment de coneixements serà més valorat. A més, jo treballava a l'estiu per a pagar-me els vicis la resta de l'any...

7. EL PLA BOLONYA ELIMINA LES BEQUES. Fals. Està clar que els estudiants de certes carreres que abans treballaven i estudiaven al mateix temps per a pagar-se els estudis, ara necessitaran ajut econòmic. M'agrada la nova proposta de beques. No són beques a fons perdut, sinó beques que després has de tornar. Ho trobo més just, per a que no hi hagi gent que s'aprofiti del cuento i no foti brot. Ara tens la beca, però tens que treballar fort. I després, quan l'estudiant entra al món laboral, va tornant la beca a plaç. Val a dir que l'estudiant comença a tornar la beca quan assoleix un nivell salarial superior a 22000 €/any i que si passat 15 anys desde la seva graduació no ha assolit aquest rang salarial, se li perdona el deute.

8. LES EMPRESES CONTROLARAN LA UNIVERSITAT. Fals. Sol aportaran la visió de les necessitats del mercat laboral, per tal de que els estudiants surtin millor preparats i no s'estavellin en el mercat laboral.

9. EL PLA SUPOSA LA MORT DE LES CARRERES D'HUMANITATS. Sóc enginyer, però la meva vessant artística és molt pronunciada. Si el pla bolonya s'orienta a carreres tècniques i suposa la mort de carreres com Humanitats, és perquè el mercat laboral no les demanda. És trist? Sí. Jo sóc el primer que critica que a les empreses falta més preocupació pels factors humans. Ara bé, sóc realista i reconec que dels estudiants d'Humanitats n'hi ha pocs que treballin en el seu camp. I la majoria tenen una segona carrera, que acostuma a ser periodisme.No em preocupa tant la desaparició de la carrera d'humanitats, com que el Pla Bolonyia fagi perdre la mica d'humanitat que tenen els recents titulats quan s'incorporen al mercat laboral.

10. PER QUÈ HAIG DE SER MENYS QUE LA RESTA D'EUROPA? . Malgrat que el Pla Bolonya no garantitza que un estudiant d'una carrera a Espanya sigui igual de reconegut que un que ho fagi a França, facilita que això sigui així. Considero una tonteria quedar-se fora d'aquesta reforma. A més, França ja fa 2 anys que funciona amb el pla Bolonya a moltes universitats i no ha estat cap caos. Valoro positivament que per fi em pugui deixar de sentir inferior en preparació com a enginyer de gestió que un enginyer francés.

En definitiva, penso que el sistema educatiu espanyol s'ha de canviar. Desde la universitat fins a l'Escola. El Pla Bolonya, malgrat no ser perfecte, suposa una gran oportunitat i no crec que s'hagi deixar perdre.

Em molesta que la majoria que vec que protesten sigui gent que està a delegació d'estudiants. No sé com són a la resta d'universitats, però a l'Escola d'Enginyers solia ser gent que passava molta estona "treballant pels estudiants" mentre tenien un espai per a fumar porros i fer el que volguessin i que et miraven amb cert toc de superioritat si no eres "dels seus". Penso que ja és hora que a la delegació d'estudiants hi hagin els millors estudiants, els que estudien, s'esforcen i que a més volen millorar el sistema que coneixen perfectament. Ara em sembla que hi ha massa gent que sol vol conservar el status de favoritisme i aprofitament de recursos.

M'agradaria que el sistema universitari europeu tingués un sistema com l'americà, en que els estudiants són entrevistats i seleccionats pel seu expedient acadèmic i personalitat. I que la gent que no es pogués pagar la carrea rebes beques per esports o aficions. Així es podria aconseguir excel·lents professionals, ja que la universitat potenciaria habilitats existents a la persona i fomentaria l'estudi a l'època d'institut.

RECORDAR QUE AQUEST ARTICLE EXPOSA SOL LA MEVA OPINIÓ, I QUE RESPECTO QUALSEVOL OPINIÓ A FAVOR O EN CONTRA DEL PLA BOLONYA O DE LES OPINIONS EXPOSADES EN AQUEST POST

2 comentaris:

Rita ha dit...

Gràcies per fer esment al bloc. Suposo que no el vas veure, vaig fer un 2n post dissabte, fes-li una mirada si pots i mira't els comentaris.

Des del meu punt de vista qui ho clava és en Carquinyol.

Gràcies a tu per la teva info, també. Penso que quan més en parlem i ens ho mirem amb cura, més ens podem aportar els uns als altres.
Una abraçada!

Tondo Rotondo ha dit...

Anant fent... i a punt d'anar a dormir...

Una abraçada ben amistosa!